DAGBOK INKA TRAIL 10. - 26. JULI 2015

LØRDAG 25. JULI

Junglen, den enorme Amazonas jungle har været vores hjem de siste par dage. Vi fløy til Puerto Maldonado, og derfra tog vi humpete bus og båt, langt ut i denne frodige grønne kjempe skog! Vi boede på ñape lodge, en lodge der fortsat er under oppbygging. Vores gruppe var den eneste og det er altså ganske unikt og spesielt, at få æren af at være gruppe nummer to, som gæster denne perle i Junglen. Vi lærte om planter og træer, var på night walk med pandelykter og så på kryp og kravl - træ frosker og edderkopper og massevis af underlige insekter. Vi var meget tidligt oppe, og blev roet i båt rundt på en sø hvor vi fangede piraya fisk, så en 3 meter lang Cayman (en slags krokodille) og vi var så enormt heldige at se to giant otters, en oter som kan bli 2,5 m lang! Sommerfugle i alle farger, papegøyer i alle størrelser og aper. Vi byggede en raft af bare naturlige materialer, og drev ned af floden, vi badede i det brune vand - utrolig dejligt (og lidt skummelt :) og vi besøkte en liten gård, hvor de dyrker bananer, ananas, avocadoer, papaya, mandariner, Citroner, kaffe, tobak og hvor der var masse søte hundehvalper.
Turen har været så inntryksrik, været så speciel og så helt igjennom fantastisk, at det på en måte kanskje er fint at reise hjem nå, det er nesten som om sjelene våre trenger en liten pause, for at kunne følge med! Det kommer til at tage lang tid for alle at fordøye alt som er set og oplevet, og dette har vært en reise der giver minner for livet, uten tvil!
Jeg har kost mig hvert minut, hver dag, hele tiden, jeg har sagt det før og jeg siger det igen:
FY SØREN FOR EN GJENG!
Tusind tusind hjertelig tak. Tak fordi i blev med på dette eventyr Mie, Royne, Monica, Einride, Åshild, Rune, Elisabeth, Tor, Mona og Mona, Niels, Ann Kristin, Arnstein, Torill, Marit, Mats, Mary og Emilie, tusind tak i er bare skjønne - og på gensyn :)

TYSDAG 21. JULI

Sjå fleire bilete av gjengen vår på Inka Trail her. (Foto: Anna Andrea Gerken)

WE DID IT!
OH YES :) Sikke en fjell tur vi har vært på. Nei, ikke bare en fjelltur. Det er nesten som om vi de siste dagene har befundet os i et heilt annet univers. Et univers af historie og kultur og natur! Vi har gått side om side med Incaerne. Vi har set de dyrke jordene, pløye markene og høste avgrøderne. Vi har set de utvide deres emperie, bygge uforgængegelige kulturminner og leve et helt almindeligt hverdagsliv, med hellige ritualer! Ihvertfald føles det sådan :) Vores fantastiske lokale guider har med deres enorme viden og engasjement, givet os en rejse på Inca stien, som vi aldrig glemmer.
Første dagen gikk vi i "andean flat" terren, dvs op og ned og op og ned og rundt. Stien slynger sig på første dagen langs fjellsider og gjennom dale. Gjennom små bitte eksotiske landsbyer med børn, kyllinger, hunder i alle størrelser, katte, heste, gjeiter, sauer, æsler, muldyr og marsvin. Der er skog og åpne strækninger. Solen skinner knall sterkt fra en skyfri himmel og vi NYTER endelig at være på vei, være på den vei som mange har drømt om at gå på så lenge. Hver dag, når vi kommer frem til lunsj eller leir plass, har vores store team af fantastiske bærere og kokke, gjort livet lett for os. 3 retters menu blir servert, på "sølv" fate og med yndige servietter, foldet som det ene eller det annet. Varmt vann er klart i små vaskefad, så vi kan vaske sted og støv av, før vi setter os til bords. Teltet er slått op og madrassen ligger og venter på at det blir siesta tid :) hold da op hvor livet er intet mindre end SKØNT.
Anden dag, den hardeste dag, går over alt forventning. Dette er en dag som krever sit, selv av en fjell vant nordmann. En laaaaaaang motbakke på 1200 høydemeter venter på os, efter at pannekaker, spejlægs burger og kaffe er indtaget i mat teltet. Man kjenner at man er i høyden og tempoet er sakte sakte, men fremad går det for alle. Etterhvert blir landskapet tørt og bart og vi ligger de siste træer bag os, nu er det "dead womans pass" vi sikter etter. Og... vel oppe venter belønningen. En ubeskrivelig utsikt. På den ene side av passet ser vi ut over den dalen vi er kommet op. På andre siden skuer vi for første gang rigtigt ud over Andesfjellene. Så langt øyet rekker skyter de op, de enorme fjelle, nogle langt ute i horisonten dækket af sne og is, andre af skog eller slette. Skyer driver forbi og solen skinner. Efter en velfortjent pause begynner vi nedstigningen, denne krever bestemt også sit. Vi tager vores første, men ikke siste skritt, nedover på Inca trappene. Hugget ut i fjellet, eller perfekt bygd af steiner, ligger de foran os, trin efter trin efter trin. For nogle var motbakken dagens utfordring, for andre blir det nedstigningen. Det krever litt konsentrasjon at gå nedover, når de slitne lårbasser klager litt :) landskapet er helt annerledes her, meget mere frodig end på den andre side av passet. Langt dernede kan vi ane dagens mål, vores leir plass. Og vi veit, at når vi er fremme venter der os en guddommelig lunsj. Vi har nemlig vært temmelig tidligt oppe og det skal bli så veldig godt med mat. Ettermiddagen brukes på at restituerer, drikke rigeligt og spise rigeligt, og nyte udsikten fra teltene våre.
3 dag er en helt fantastisk dag, der sker så mye, vi ser så mye og landskapet ændre sig så mye at det er ubeskrivelig! Ruiner i massevis, med lærerike og spennande historie fortellinger fra vores kjære lokale guider, gjør hver pause endnu mere ettertraktet. Vi befinner os nå ganske langt nede end vi hittil har gjort, her er frodigere og jungle agtigt, og om muligt ennå varmere end tidligere. Stien er blitt bredere og slynger sig gjennom skog og forbi vanvittig fine utsikts punkter. Vi går gjennom Inca tunneler og ned af virkelig mange trappetrinn, og det er bratt! Det er en lang dag, men man vil faktisk gjerne ha den fortsetter, eller rettere sakt, at turen fortsetter. Selvom vi alle gjerne vil se Machu Picchu, vil vi ønske at vi kunne fortsette med at gå i dette vakre landskap, vi har ikke lyst på at turen skal ta slut.
Men... alting har en ende og idag avsluttede vi Inca trail. Vi stod op i den svarte natten, og ankom sungate akkurat da solen skulle stå op, men.... hvor var Machu Picchu? Gjemt under et fint tjukt hvit kjempe teppe av sky. Humøret var like høyt for det og plutselig kom han til syne, dette mægtige kulturminne, som man ikke fatter er skapt av menneske hender!
Vi fik en fantastisk rundvisning af guiderne våre, mage til fortæller evner finnes ikke på jord, og vi blev oplyst og rørt og betaket.
Ned til Aguas Caliente, denne lille byen som ligger neden for fjellet, lunsj og avskjed med guiderne våre, og vupti, tog og buss tilbake til Cusco.
Nu skal vi sove, for i morgen skal vi være friske, vi skal nemlig i Junglen :) Uten dækning, men med kjempe humør og trætte beiner skal vi nyte ennå mere varme og se på morsomme dyr :) Alle hilser hjem!

FREDAG 17. JULI

Beklager litt sen Opdatering her i fra Peru. Men... Vi har det så travelt med at ha det kjekt :) Igår drog vi fra Puno til Cusco. Dette er en fantastisk tur, der vi kjører over høyfjellsplatouet gjennom små landsbyer i det barskeste landskap. Pludselig var veien sperret, grundet marked, og et ganske spesielt et. Saue ull og skind overalt i store bunker, solgt av mænd og kvinner i sjikkelige traditionelle klær. Der er utrolig tørt og goldt og efterhvert er der ufattelig langs mellem noget som minder om en landsby. Ødemark i alle retninger, så langt øyet rekker. Vi kører over et høyt pass på ca 4460 moh og ned gjennom dalen på andre siden til Cusco. Det er utruligt at se hvordan alt pludselig forandrer sig med fygende fart. Landskapet blir grønnere og mere frodige. Mange af husene er fortsat bygget af murblokker af leire, men langt de fleste her er med blikktak. På andre side af passet var mange av husene med strå og tegl, så folk her er mere velhavende. Blikktak er det der er saken, da det varer evig, og det er det man kjøper når man får råd. Her dyrkes flere forskjellige avgrøder på de mange små jord lodder som ligger mellem husene og op dalsiderne. Jo nærmere man kommer Cusco, jo flere landsbyer og jo mere trafik. Cusco er en fantastisk smuk by og her kan man let tilbringe dager, selv hvis ikke man normalt er et "by menneske". Idag fik vi se lidt af det byen gemmer på. Vi besøkte Qorikancha og Saqsayhuaman, begge store og vigtigte kulturminner fra Inca tiden. Vejret er supert, og vi er så spente og glæder os kjempe masse til at begynne på Inca Trail i morgen tidlig. Vi skal på tidenes fjelltur, op og ned og rundt omkring flotte fjelle. Gennem regnskog og ned i dyne dale. Og så skal vi gå på oppdagelse i Macchu Picchu! Vi vender tilbage om fire dage :)

ONSDAG 15. JULI

Da er første døgnet i høyden "overstått" og det går over alt forventning.
Vi ankom igår og efter en rolig ettermiddag og kveld, var vi idag super klare for nye oplevelser.
Vi blev hentet i cykel taxi, af seje gutter i alle aldre. De må ha de mest seje bein i heile verden, fy søren! Det er ganske tungt at trampe i pedalerne når det foregår i knapt 4000 meters høyde! Vi drønede gennem byens gater, ned til Titikaka søen hvor båten vår ventede.
Vi besøkte en øy, og blev tatt vel imot. Vi fik se hvordan mann bygger disse Uros øyer og fik høre om livet der leves herute, det er ganske så imponerende.
Når man kommer fra Lima til Puno, er det som om man er kommet til et helt annet land, et helt annet sted på jorden. Folkene her, landskapet, husene, alt er annerledes. De som lever her er små og deres kropsbygning er kraftig. Stor brystkasse for økt lunge kapasitet, og høy, det blir man ikke når man er født heroppe. De er skabt til at leve her, i dette barske klima, hvor vi andre bliver anpustne bare af at springe et par meter - fascinerende. Mange går fortsat klædt i de traditionelle fargerike klær, ofte med "bowler hatt" på hovederne. De ser ofte ændre ut end de er, solen er stærk her i høylandet, selvom det også er kaldt, og rynkede smilende ansigter ser vi mange af.
Dette er hovedstaden for dans og musik. Der finnes et utal af danse, med tilhørende National drakter. En danse drakt/kostyme svarer til den norske bunad, og koster deretter! Ofte ligger der års arbeide bak, og de er smukt dekorert.
I kveld har vi spist middag samtidig med at vi så en fantastisk danse og musik oppvisning. Deilig avslutning på en veldig fin dag :) Nå går vi i seng. I morgen tidlig venter en lang bus tur. Neste etappe av turen begynner - vi skal til Cusco, Inkaernes gamle hovedstad....

MANDAG 13. JULI

Nær ved Paracas ligger en liten landsby, Pisco. Pisco er en fiskerlandsby, men Pisco er også navnet på perus National drik. En stærk alkohol, som peruvianerne nyter ved enhver festlig leilighet. Blandet med lime og andre gode saker, smaker den ganske bra! Området rundt landsbyen her blev i 2007 centrum for et svært Jordskælv, hvor mange mistede livet og de fleste husene blev jævnet med jorden. Byen er fortsat unner oppbygning, men livet for de som bur her er blevet til hverdag igjen. I havnen er båter i alle tænkeligr farger, de fleste med ordet Pisco skrevet på. Husene er likeledes utrulig farvestrålende, og alle disse farger gjør at man på trods af alt som er skjet, bliver i godt humør :) I gaderne sitter menn og binder fiskegarn for hånd, og overalt er der liv. Børn og hunder leker side om side og vasketøyet flagrer i vinden. Ofte undrer man sig over om det egentlig blir heilt rent, med alt det sand som er overalt. Her til morgen er de fleste ved at indtake deres frokost, ved en af de mange små transportable mat kjøretøyer som holder langs veien. Der er musik og samtaler og latter og smil.
En flokk kvinner klædt i grønt fra top til tå, "marsjere" gjennom gaten. Udstyret med sjikkelige håndlavede koste feier de i vei, så sandet flyr.
Her fra Pisco går flyet som flyr over Nazca linierne. Dette er geoglyfer (store mønstre i bakken), som anslås at være omkring 2000 år gamle! De blev oppdaget i 1939 af en pilot som tilfeldigvis fløy over området. Der finnes ca 300 figurer, i alle mulige størrelser. Edderkop, fugler, ape, spekkhogger, lama, planter, og diverse mønstre. Nogle enkelte er synlige fra bakken, men de fleste blir først rigtig synlige når man ser de fra luften. Flere af de viser dyr eller planter som ikke finnes i området, men kun på steder langt unner! Der er mange forskjellige teorier omkring disse linier: De Indikerer underjordiske vandsystemer, stjerne konstellasjoner, er en hyllest til guderne, brugt i ritualer, laget af væsner fra det ydre rum..... Imponerende og ubegribeligt, det er det ihvertfald.
Nu er vi tilbake i Lima. I morgen tidlig flyr vi i mot nye spændende oplevelser. Op op op skal vi, op i høyden - og det blir utfordrende og veldig interessant :) vi glæder os.
Buenos noches

SØNDAG 12. JULI

Idag har vi været både til lands og til vanns (og nesten i luften!). Først med båt til Ballestas Island. En øy gruppe som ligger langs kysten, ut for Paracas.
Jo nærmere man kommer øyerne, jo mere lygter der av guano (også kendt som fugle drit...) og det er ikke uten grund. Her bur tusindvis af forskjellige havfugle, året rundt. Mengden af guano vokser år for år, og når der er tilpasse mye, "høstes" den og eksporteres som fertiliserings middel til jordbruk verden over. Det er et utruligt syn, der er fugler overalt. De danner fantastiske formationer på himmelen når de flyver til og fra spisekammeret lengere ute på havet.
Fra kjempe store pelikaner som flyver ret over vannoverflaten, til små lynhurtige terner med knall røde næb. Vi er så heldige at se pingviner! Et utrulig morsomt dyr, som besitter ufattelige klatre evner, nogle av dem befinner sig ubegribeligt højt oppe, på de bratte fjellsider som skyter op av vannet. Der er sæler og sjøløver i alle størrelser. Nogle soler sig på klippene, andre boltrer sig i vannet og svømmer adrette rundt og kigger nysgjerrig på båtene.
Etter et par timers avslapning, drog vi på ettermiddagen til Huacachina. Midt i ørkenen ligger denne eventyrlige oase, den smukkeste blå lagune, omgivet af palmer og frodighed. Her ventede der ACTION! En buggy ride er ikke noget for pyser, men, fy søren, dette er GØY! Vanvittig morsomt er det, for alle- barn og voksne. Man kan ikke annet end at le høyt og kanskje skrike, bare litt....mens man i susende fart flyr gjemmen dette storslåede ørken landskap. Vind i håret og sand i luften og mellem tenner og tæer. Shaufførene våre er flinke og de kjenner ørkenen som deres egen bukse lomme. Op og ned og rundt og op igjen og vi gjør holdt på toppen af en laaaaang sand dyne. Her er det frem med snowboardene. Gamle snowboard er blitt til sandboard, og med litt stearin smurt unner, kan man få sjikkelig med fart på! Vi sklir nedover og tenker nei nei nei, dette går fort, mens man samtidig bare må juble høyt :) En solnedgang i ørkenen er noget af det fineste som finns, og med litt rødvin i glasset blir den ennå finere!
Tak for idag siger vi :)

LØRDAG 11. JULI

Første dag i Peru startede med en inntryksrik tur rundt i byen. Dette er en KJEMPE by. Her bur og lever 10 millioner mennesker, det er mye folk! Vi har boet i Miraflores, et af de fine områder, med massevis af grønne områder, parker, blomster og træer. Dengang Lima blev grunnlagt, var den aldrig tiltenkt at vokse til den metropol som den er i dag. Byen blev dannet rundt floder, og området var frodig. Nu strekker byen sig i alle retninger, og der er stor kontrast mellem området rundt Miraflores og til de "shanty towns" som sakte men sikkert vokser frem i utkanten af byen. Ca 1/3 af befolkningen lever i utkanten, og ikke alle har elektrisitet, vann eller sanitære forhold.
Men, Lima er en flot by, det kan vi ikke komme utenom. Og, peruvianere er utrolig stolte over deres hovedstad. Generelt set, er peruvianerne stolte og glade folk. Vores flinke guide er et godt eksempel. Hun viser os rundt og fortæller, mens vi ser danse opptog, besøker katakomberne, smaker på søtsaker, ser på fortener og katedral og smilende politimenn med maskingevær der gledelige stiller op til foto :) Efter sightseeing reiste vi fra Lima til Paracas. Vi har kørt på hovedveien, som går langs med havet, fra nord til sør, og hadde vi fortsat var vi kommet helt til Chile! Langs hele den peruvianske kyst, er der et sært landskap og klima. Der er næsten altid en smule tåke, særlig rundt Lima, og her regner praktisk talt aldrig! Her er tørt og der er sand i alle tenkelige brune farger. Små landsbyer skyter frem langs veien. Nogle er knapt så etablerte, mens andre er vel etablerte med strøm og vann og veie mellem de små huse. Små forretninger langs veien selger alt fra eksotiske frukter til aviser, vin, leketøy, gummibåter, truser, kaffe og reservedeler :) Plutselig bliver landskapet grønt for en stund, så snart der er floder og tilgang på vann, dyrkes jorden. Her dyrkes, mais, appelsiner og mandariner, meloner, bomull og løk, poteter og asparges. Selvsakt spiller fiskeriet en stor rolle i dette område, og fra hotellet hvor vi bur nå, ser vi ret ned i havnen med massevis af farvestrålende båter. Vi bur 2 meter fra havet og gæt om vi hadde en fin solnedgang!
Alle har det bra og hilser hjem :)

FREDAG 10. JULI

Endelig er vi fremme. Endelig er vi her. I Peru, i Lima.
Trætte men glade er alle nu gått i seng. I morgen begynner eventyret på ekte!
Man kan ikke beskrive med ord, alt de vi skal opleve de næste mange dagene. Det er kanskje nettopp det der er med til at gøre reisen vår her i dette vakre land så utrulig speciel. Alle de inntrykk av, lyde, dufte, stemninger, farger, mennesker, alt dette i en levende pulserende masse, kan ikke beskrives med ord. Det må oppleves. Og det er det vi skal. Vi skal opleve Peru. Så kjære morgendag, du kan bare komme an :) Buenos noches amigos, hasta mañana!

KLAR FOR AVREISE

På fredag startar årets sommartur til Peru og Inka Trail. Den store gjengen skal oppleva det meste av det Peru kan by på av spektakulær natur, fascinerande kultur og i tillegg eit yrande dyreliv i jungelen og på Ballestas-øyene. Den viktigaste delen av turen er nok for dei fleste sannsynlegvis trekkingturen på Inka Trail fram til Machu Picchu. Men dei skal også utforska dei flytande øyane på Titicaca-sjøen, oppleva Nazca-ørkenen og i tillegg altså regnskogen og Ballestas-øyane - Peru sin miniversjon av Galapagos-øyane.

Emilie, Mary, Mats, Monica, Royne, Mie, Elisabeth, Rune, Åshild, Einride, Mona H,Tor, Mona F, Nils Gunnar, Torill, Marit, Arnstein og Ann Kristin er klar for det store Sør-Amerika eventyret! Anna ledar dei gjennom heile turen med sin ekte entusiasme for dette fantastiske landet og folket. Peru gjer inntrykk på så mange måtar.

Følg med på denne sida framover - me oppdaterer med få dagars mellomrom.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her
Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka

Bilete frå tidlegare turar (Foto: Anna-Marie Haugen og Jarle Trå)