DAGBOK KILIMANJARO 20. FEBRUAR 2013

LØRDAG 2. MARS

Da har gjengen hatt siste middag sammen på Arumeru River Lodge. Nå drar noen av oss hjem, mens resten skal nyte late dager på Zanzibar. Afrika har gjort inntrykk på oss alle, vi kom for et fjell, men dro hjem med så mye mer. Takk for turen!
- Knut Ådne

Nokre av deltakarane på Kilimanjaro for nokre dagar sidan (Foto: Knut Ådne Findreng)

FREDAG 1. MARS

Å stå i en bil og titte ut av taket å se på en løve som står og brøler 5 meter unna kan skremme livet av noen og enhver, selv Mike (safariguiden) rullet opp vinduet i en fei. Det summerer vel opp dagens safari, vi så alt, vi så mye av alt, og alt på kort avstand. 7 løver, 3 neshorn, en mengde flodhester, gnu, zebra, elefant, og en mengde med antiloper :) Om vi får se en giraff i morgen er det komplett!

TORSDAG 28. FEBRUAR

Sykkeltur i afrika er ikke som sykkeltur andre steder... I dag fikk vi utvilsomt et minne for livet, i det vi hadde syklet midt ut på savannen, mellom gnu, kuer og masaier, begynte det å regne, som det kun kan regne i afrika. Det styrta ned, alle ble klis våte og gjørma spruta! Men var det noen som klaga? Nei da. Tvert imot var de fleste enige om at maken til artig tur skal man lete lenge etter. Når regnet gav seg syklet vi gjennom det lokale markedet for å kjøpte røde bananer, mye søtere en de vi får hjemme. Videre dro vi for å besøke lokale kunstnere, hvor flere endte opp med flotte malerier. Nå har vi akkurat spist et bedre grillmåltid på kudu lodge :) I morgen starter vi tidlig i håp om å få se flest mulig dyr på safari. Vi gleder oss!

ONSDAG 27. FEBRUAR

Etter 7 døgn på tur i fjellet, var det godt for noen og en hver å komme seg ned til sivilisasjonen. I Moshi fikk vi oss en god lunch og noe godt i glassene, før turen gikk videre til Arumeru Lodge. Et fantastisk sted å både bo og spise. Maten på fjellet er bra, men en mør biff til middag smakte nok ekstra godt i dag! I morgen blir det sykkeltur på savannen og besøk på en bananplantasje. Før vi kjører til Kudu Lodge, neste overnattingssted, hvor vi skal bo under safarien. Vi gleder oss!
-Knut Ådne

TYSDAG 26. FEBRUAR

Alle på toppen kl. 0645 lokal tid!!!
Kjempeprestasjon... Reknar med å få fleire detaljar i kveld. No er gjengen på veg nedover fjellet til den siste leiren.
- Jarle

Snakka såvidt med Knut Ådne på telefonen i kveld og det er ein svært fornøyd gjeng som no har kommet ned til Mweka Camp, den siste leiren på fjellet. Dei hadde max forhold på toppstøtet, soloppgangen var ubeskriveleg - som vanleg... Mona feira i tillegg bursdag på toppen, så det vart nok ein bursdag ho seint kjem til å gløyme!

MANDAG 25. FEBRUAR

No er gjengen snart klar for å starte toppstøtet. Dei går om natta fordi sanden i den bratte stien då er frosen og dermed betre å gå på og fordi temperaturen på dagtid kan vera ubehageleg høg. Bonusen er den fantastiske soloppgangen på Afrikas høgaste punkt - Uhuru Peak - 5895 meter over havet. Dickson og assistentguidane ledar gjengen oppover i nattemørket. Hadde det ikkje vore for hans mannskap ville me aldri kunne gjennomført ein slik ekspedisjon. Følg med her i morgon tidleg for å finne ut korleis det har gått...

SØNDAG 24. FEBRUAR

Da er vi i seng i Karanga Camp. Dagen har gått som en lek for hele gjengen, Baranco Wall var null problem, faktisk bare moro i følge enkelte :-) Været er fremdeles upåklagelig, og det eneste vi kan klage på er solbrente neser, så det blir nok litt tape på en del neser i morgen... Samtlige er i god form igjen og klare for morgendagen og ikke minst den litt hardere påfølgende natta...

LØRDAG 23. FEBRUAR

Været har sjelden vært så fint, og pastaen har sjelden smakt så godt. På tross av litt hodepine her og der har dette utvilsomt vært den flotteste dagen så langt. Ved ankomst til leir åpenbarte det seg et mektig skue, gjenom skydekket så vi toppen og hele sydveggen på fjellet. De fleste er nå trøtte etter en stormfull natt hvor både do og messetelt blåste over ende...
Lala salama fra oss her i afrika.

FREDAG 22. FEBRUAR

(Følgande melding frå Knut Ådne tikka inn i dag, lørdag. Stabiliteten i mobilnettet i Afrika er ikkje alltid heilt på topp...)
Hei og hopp! Da var vi vel fremme i Shira camp, som ligger 2000 meter under toppen av fjellet. Dagen i dag har svart til forventningene, med stor variasjon fra regnskog i begynnelsen opp til det flate omtrent veigtasjonsløse Shira platået. Flere fikk kjenne høyden på kroppen i dag, men alle var bra igjen etter middag. Været har vært svært bra, ikke en dråpe regn! I morgen går turen opp til 4800, for å aklimatisere, før vi går ned igjen til leir like under 4000. Nå er det natta for de fleste, klokken 8 lokal tid...
- Knut Ådne

Knut Ådne melder at stort sett alle er i fin form etter at dei i dag kom opp til Shira Camp på ca. 3900 meter. Jungelen har dei no under seg, og det er ei fantastisk utsikt frå Shira utover det Afrikanske flatlandet 3000 meter lenger nede. Solnedgangen i vest kan vera ein utruleg opplevelse frå denne leiren. I morgon vandrar dei vidare opp til Lava Tower, og deretter ned til Barranco Camp, som berre ligg 100 meter høgare enn Shira Camp. Også natta etter det vil det bli leir omtrent på samme høgda. Dette gir maksimal akklimatisering. Machame-ruta er kjent for det, i tillegg til at det er kanskje den flottaste ruta på fjellet.

ONSDAG 20. FEBRUAR

Da var hele gjengen samlet på AMEG. Reisen gikk smertefritt, og alle virker fornøyde og motiverte for tur. Det blir avgang til gaten kl 9 i morra tidlig, og forhåpentligvis er vi igang oppover gjennom regnskogen i løpet av en times tid etter ankomst ved gaten. Nå skal det pakkes og soves!

KILIMANJARO AVREISE 20. FEBRUAR

11 spente deltakarar på februar-turen til Kilimanjaro driv akkurat no på med dei siste forberedelsane. Bagen er sikkert prøvepakka både ein og to gonger, og det blir alltid ein del avvegingar kva ein bør ta med og kva ein bør la ligga att heime.

Henriette, Eilen, Oddbjørg, Håkon, Erik, Mona, Gunnar, Magnus, Kjetil, Lisbeth og Ann Kristin vil under turledar Knut Ådnes kyndige ledarskap sannsynlegvis stå på toppen av det høgaste fjellet i Afrika grytidleg på morgonen neste tirsdag.

Etterpå blir ein fantastisk tredagars safari i nasjonalparkane Lake Manyara og Ngorongoro-krateret eit minne for livet. Til slutt flyr dei fleste ut til Zanzibar, der inntrykka frå turen skal fordøyast liggande under palmane på dei krittkvite strendene.

Følg med på denne sida framover. Eg legg ut oppdateringar etter kvart som dei nærmar seg toppen.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka

(Bilete frå ein tidlegare tur. Foto: Knut Horvei)