DAGBOK INKA TRAIL 25. SEPT. - 11. okt. 2015

LØRDAG 10. OKTOBER

Då er gjengen attende frå jungelen, og eg har mottatt reisebrev frå Dag Gjert og Terje, samt bilete frå Terje og Tito:

Starten på Inka trail vart litt annleis enn normal, då det pågjekk store grøfte arbeider første del av ruta, dvs me fekk ein 5km bonusetappe som for det meste gjekk på ei smal grøftekant og Peruianarane stod i bunnen 3-4m nede med grapse og trau. Etter dette kom me til den eigentlige starten, togstasjonen i Herifrå følgde gruppa på 14 + 3 guidar elva innover, tørt og karrig terreng, bønder pløygde åkrar med oksar og dyrka pote og mais. Kampen låg i ei svak helling ved eit nytt dalføre nær turens første fjellpass. Eit stort kobbel av hundar haldt eit himla liv fram til ca kl 02, deretter var det roleg fram til hanane gol ca kl 4, ein del av oss fekk altso eit par timars søvn.
Dag 2. Turen gjekk frå Salkantay i jamn stigning innover ein flott dal. Først var det tropiske forhold med lianer, enorme "hageplanter", kaktuser og nokre fekk tilogmed sjå Kolibrien på nært hold. På veg mot 4000m passet var der både hjortar, lamaer, alpakka, hestar, esler og oksar å sjå. Vår guide trylla fram fantastiske Andes tonar men det siste strekket mot 4216m var seigt. Likevel ALLE klarte det og me lette til sinns ned mot leiren.
Dag 3 starta med stigning opp til flotte Inka grunnmurer, historietime og bratt oppover til fjellpass nr 2 vart passert, enormt flott utsikt frå toppen inn mot snøkledde Andes fjell. Nedover ein bratt dal til endå meir fatastiske Inka "anlegg". Det flotte med dei Inka restene me ser her inne i fjella (der alt er inntakt med unntak av tak som manglar) er at desse anlegga aldri vart oppdaga av spanjolane. Vidare gjekk etappen på smal sti, urørt sia Inkaene bygde dei, i fantastiske frodige omgjevnadar og flotte utsiktspunkt. På dei mest spektakulere utkikkspunkta plukka guiden vår fram pan fløyta og trylla fram fantastiske Andes tonar. På veg ned mot leiren var me innom fleire Inka anlegg, det eine anlegget oppdaga i 1945 då ein kokk frå ein ekspedisjon snubla over inn i ruinane på jakt etter "Paddington" bjørn.
Dag 4, det var spennande å vakne til siste etappe nært ved målet Macchu Picchu og stemninga var god sjølv om me vart vekt kl 03 og starta med 1,5times kø på første sjekkpunkt. Me nådde Sun gate etter eit par timar, der me eigentleg skulle sett heile Macchu Picchu, men skodda hindra oss frå der. Likevel, skodda letta meir og meir, og me fekk fleire og fleire glimt av målet då me nærma oss. Sol guden, ein av dei viktigaste Inka gudane jaga vekk skodda og me hadde ein fantastisk dag i Macchu Picchu med eine guiden vår som svært entusiastisk historie forteljar. Eg trur alle i gruppa vår er enig om at jau, dette var verd slitet. Men me vil og leggje til at dei som berre tar tog og buss opp hit går glipp av mykje historikk og mange Inka anlegg som ein berre får ved å gå Inka Trail.
- Ciao frå Dag Gjert

Dag 9-12 Inkatrail, Salkantay, Macchu Pichu

Avreise mot et av de fleste sitt store mål. Terje og Grethe tar Salkantayruten, mens de andre går Inka-trail. Det finnes 4 gamle Inka-ruter mot Macchu Pichu, der 3 av de er mulig å gå i dag.

Salkantay: Bussturen først tar oss med på en nesten ubeskrivelig reise oppover i bratte fjellsider. Halsbrekkende stup, smale og grusete veier/stier, bekymringer om alle 4 hjul faktisk er på veien til tider, og tutende møter med andre busser i krappe svinger. Vel framme ved basecamp, får vi en tur opp til et vann, og ned igjen (3800-4300 moh). Lunsj i basecamp, før vi går videre til camp1. Igjen samme høydemeter som tidligere. Camp1 ligger på ca 4300 moh, hvor vår eminente kokk og hestemann har rigget klar telt og middag til oss. Etter en natt med diverse lag med klær på, våkner vi til et pudderdekt snølandskap som tar pusten fra oss. Med brede smil gyver vi løs på de siste 300 høydemetrene. Salkantaypassets høyeste punkt, 4630 moh. En triumf for begge to. Resten av dagen er nedstigning til camp2. 6 timer, 1700 høydemeter, 15 km. Dag 3 starter på ny med en «busstur». Vi trodde vi var over det verste….buss her er altså en pickup! Fullastet med bagasje, og hele 9 personer. Og enda verre veier. Vi kommer fram………….til et badeanlegg i varme kilder. En herlig rekreasjon fra fjellets strabaser. Etter lunsj begynner turens siste marsj, to og en halv time til Macchu Pichu town. Dag 4 blir reunion med den andre gruppen. Oppe i Micchu Pichu. Helt fantastisk.

Dag 12-14 Puerto Maldonado

Etter Macchu Pichu drar vi videre med fly til Puerto Maldonado. Vi ankommer nå siste del av reisen. 2 netter i Amazonas jungelen. En time med buss, en halvtime med båt, og så blir vi innlosjert i bungalower på en Lodge langs elvebredden. Hete og fuktighet tar oss med det første, men etter hvert blir vi hypnotisert av alt det fantastiske. Dette er et beskyttet område, og vi får se hvordan det dyrkes bærekraftig, vi får oppleve ville dyr….. Kaiman, Ara, Boa, Villsvin, og en rekke andre fugler og krypdyr. Det ble nattvandring, og det ble flåtebygging av balsatre. Noen av oss prøvde flåtene et stykke nedover elva.

Dag 14 Lima

I dag flyr vi tilbake til Lima, for å forberede hjemreisen. Turen er slutt, men den vil være med oss i laaaaang tid fremover. Alle har/har hatt det bra. Små utfordringer er løst effektivt. Opplevelsene har stått i kø, og vi har blitt håndtert og guidet på glimrende vis. Det blir godt å komme hjem, men jeg tror vi alle kommer til å savne Peru en stund.

Vi ønsker til slutt å takke alle som har vært innvolvert med oss. Alle kokker og bærere, alle bak kulissene, og ikke minst alle guidene våre………

VAYA CON DIOS………………. Augusto (Tito), Theresa, Paula, Gilbert, Jamie, Lilliana, Bernabe, Ruli, Waly, Louis, Alberto. MOUCHO GRACIAS

Norway……………we are coming home !!

Foto:Terje Mjelde

Foto:Augosto Zavala

ONSDAG 7. OKTOBER

Dei kom i går kveld tilbake til Cusco etter å ha gått Inka Trail fram til Machu Picchu. Eg har forstått at det er ein oppdatering på veg til meg, men den var ikkje kommen fram i kveld (ikkje alltid heilt pålitelege linjer i Andesfjella...). No er dei på veg inn i regnskogen, der vil dei bli til fredag. På denne turen står høgdepunkta i kø, og naturvariasjonane frå dag til dag er enorme...
Eg reknar med å høyra frå dei igjen på lørdag.
- Jarle

FREDAG 2. OKTOBER

Terje har sendt meg eit nytt lesverdig referat frå dei siste tre dagane:

Dag 5: Lima, Juliaca, Puno
I dag flyr vi fra Lima til Juliaca. Rett opp i høyden. Derfra med buss til Puno, byen ved Titicacasjøen. Man merker fort høyden ja. Her befinner vi oss på 3850 moh. Vi stopper i høyden overfor Puno for noen bilder av byen, og det er ikke mange skrittene man skal ta før man blir anpusten. Her gjelder det å roe ned.

Dag 6: Titicaca
Frokost og vareopptelling. Med unntak av 2-3 personer har samtlige en eller annen befatning med symptomer på lett høydesyke. Dette er en helt normal reaksjon, og dreier seg om hodepine, kvalme, og slike ting. Derfor blir dagen av den rolige sorten. Vi blir hentet av byens limousinservice (haha, Tito), sykkeltaxi for to, og blir kjørt ned til havna. Der venter en båt for å ta oss ut på Titicacasjøen, og besøke en av Urosøyene. Utrolig interessant å se hvordan de fremdeles lever på disse flytende sivøyene. Vi fikk grundig innføring, av «presidenten» på øya, hvordan de lager og vedlikeholder disse øyene. Hvordan samfunnet fungerer, og også innblikk i kunst/håndverk. En tur i sivbåt ble det også (med Dag som frivillig roer). En koselig picnic på taket av båten avsluttet turen. Man merker godt høyden fremdeles, så resten av dagen går med til å ta det helt med ro.

Dag 7: Reisedag til Cusco
De aller fleste føler seg mye bedre i dag. Vi står foran en busstur på 40 mil, på vår vei til Cusco. Først går turen over den mektige Altiplanosletten, som ligger på ca 4000 moh + Fra et stopp på rutens høyeste punkt (4335 moh), bærer det nedover mot Cusco (3330 moh). Turen følger et skiftende landskap fra gressletter til daler og fjell. Vi stopper underveis for diverse severdigheter av gammel Inkakultur. Cusco møter oss seint om ettermiddagen, og kvelden blir tilbrakt på en helt fantastisk restaurant. Brede smil på samtlige i gruppen da supper blir servert i brød! Og en overdådig innredning tar nesten pusten fra oss. En promenade i byen «by night» får maten til å sige, og så nærmer sengen seg.

(Foto: Terje Mjelde)

ONSDAG 30. SEPTEMBER

Tito med oransje selvlysende caps, leder an til middag i Puno. En litt slapp gjeng på 3800m men godt humør i gruppen og alle hadde en topp dag på Titikaka sjøen i dag. Fantastisk tur til nå ?
- Ciao Dag Gjert

(Foto: Dag Gjert Thomassen)

MANDAG 28. SEPTEMBER

I dag fekk eg følgande flotte reisebrev frå Terje frå dei fire første dagane:

Dag 1: Reisedag/ankomst
En noe sliten gjeng ankommer Lima om kvelden lokal tid, etter en lang flytur over Atlanteren. Noen reiste sammen og kjente hverandre, mens gruppen som sådan ble oppmerksom på hverandre på flyturen og flyplassen i Lima. Jeg tror de fleste fikk litt hakeslepp av bussturen til hotellet. Det var ikke akkurat norske trafikkforhold. Her virket alt å være tilfeldig og kaotisk. Men vi kom oss trygt fram. Martin er jo den nest beste sjåføren i hele Lima 

Dag 2: Lima. Sightseeing og transport til Paracas
Tidlig opp. Første del av dagen gikk med til sightseeing (v/Paula, skjønneste dama i Peru) i den kulturelle gamle delen av Lima. Vi fikk med oss restaurering av gamle pre-inka pyramidestrukturer, historiske og administrative plasser og bygninger. Historier om revolusjonære, grunnleggere, og kolonister. En fantastisk forklaring om det etniske preget av folket i Peru. Hvordan de er en smeltedigel av de fleste folkeslag du kan tenke deg. Paula, for eksempel, var litt inka, litt afrikansk, italiensk, og kinesisk. Dette er typisk for de fleste i Peru i dag. Ikke minst dro vi ned i katakombene under en kirke. Der lå det godt bevarte rester av 25000 gravlagte. En noe spesiell opplevelse kan man si. Dessverre var det i hele kirken, både over og under, fotoforbud. Siste del gikk med til busstransport til Paracas. Men hvor ble det av Nanna?

Dag 3: Ballestas og Ica
Nok en gang tidlig opp. Nå gikk turen ut til Islas Ballestas i hurtiggående båter med 40 passasjerer. På veien ut stoppet vi opp ved et fantastisk «monument» oppe i fjellsiden. En slags trident/fork laget i ørkensandfjellet. Furene er 30-50 cm dype og består tidens tann da det knapt er erosjon der. Man vet ikke hva det egentlig forestiller, når det er laget, eller hvem som laget det. Det ble «offentlig oppdaget» for ca 150 år siden. Vel ute ved Ballestas ble vi møtt av millioner av fugler. Helt sinnsykt. Et utall av arter samlet på nesten hver eneste lille flekk på øyene. Og sjøløver som lå dvaske og koste seg oppover bergknausene. Disse øyene høstes hvert syvende år for all guana fuglene legger fra seg. Etter lunsj gikk turen til byen Ica, og en oase midt innimellom gigantiske sanddyner. Klare for hva? Jeg tror ikke mange av oss var forberedt på den råeste opplevelsen så langt. 2 sandboogier tok oss med over dynene i opptil 90 km/t. Her snakker vi risting, g-krefter, vektløshet, og ville grader i bakkene. Det fløy både solbriller og hatter underveis, til ville ekstatiske hyl og masse latter. Surfing på brett nedover sanddynene fikk vi også prøvd, de fleste på magen da det var vanskelig å stå. Men Unni og Tito prøvde i hvert fall. Fulle av sand i lommer, sko, hår og munn fikk vi med oss solnedgangen over dynene før vi dro tilbake til Paracas. Der ble det felles middag, hvor de fleste var svært opptatt av den fantastiske måneformørkelsen som fant sted om kvelden (Blood Moon). Alle var enige om at dette hadde vært en uforglemmelig dag. Og ja, vi fikk med oss Nanna. Men hvor ble det av klærne, Nanna?

Dag 4 Nazca og Paracas
IKKE tidlig opp denne dagen. Det er formiddag her nå, og tiden går med til litt pakking, redigering av bilder, laaaang frokost, og generell avslapping. Samt skriving av dette innlegget. Kanskje la inntrykkene synke litt inn? 10 av oss står foran en flytur over Nazca-plains, for å beskue de berømte linjene og figurene som ble laget av en pre-inka kultur for ca 2000 år siden. Det sies at man kan se dette fra verdensrommet til og med . Etter en del forsinkelser kom flygruppen seg endelig i luften, og fikk en uforglemmelig opplevelse. Vi andre møtte dem på flyplassen, for så å busse tilbake til Lima.

(Foto: Terje Mjelde)

SØNDAG 27. SEPTEMBER

Blant mange spennande aktivitetar er det også tid til å slappa av litt rundt bassenget på første del av turen:

Tito is an hard working man in Peru :-D Mvh. Anne og Eva & Co.

LØRDAG 26. SEPTEMBER

Alt gjekk fint med gjengen vår over Atlanterhavet og i dag har dei hatt sin første dag i Peru. Dei fkk først ein omvisning i hovedstaden Lima, som faktisk er ein av dei største byane i verda. Deretter køyrte dei i buss nedover langs Stillehavskysten til Paracas, som blir basen dei neste par dagane. Min gode venn Tito ledar dei med stødig hånd gjennom heile turen. Tito er stolt av landet sitt og det er ingenting han likar meir enn å visa turistar sitt utruleg varierte og spennande land. Han sendte meg også eit par bilete frå dagens sightseeing, der dei tydelegvis møtte ein heil gjeng med lokal ungar. Følg med på denne sida framover - eg reknar med å få oppdateringar og bilete med jevne mellomrom.
- Jarle

(Foto: Augusto "Tito" Zavala)

PERU - HERE WE COME!

Eva, Anne, Greta, Grethe, Unni, Dag Gjert, Reidun, John, Kristin, Jan, Arild, Gunn, Annbjørg, Aashild, Terje og Nanna er no klare for avreise til Peru for å realisera det store Sør-Amerika-eventyret. Min gode venn og samarbeidspartner Augusto Zavala (Tito) skal leda gjengen gjennom nokon av Sør-Amerikas største attraksjonar.

Ingen av dei andre turane eg arrangerer er meir variert enn denne - både når det gjeld kultur og natur. Peru er kontrastanes land. Dei skal blant anna gå Inka Trail, utforska Machu Picchu, besøka dei flytande øyane på Titicaca-sjøen, gå på oppdagingsferd i regnskogen, oppleva Nazca-ørkenen og dra på båttur rundt Ballestas-øyane.

Fredag 25. september setter dei seg på flyet i retning Lima. På denne sida legg me ut bilete og oppdateringar etter kvart som turen skrider fram.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka

(Bilete frå tidlegare turar. Foto: Anna-Marie Haugen og Jarle Trå)