DAGBOK EVEREST BASE CAMP / LOBUCHE EAST 5. - 26. NOV. 2016

FREDAG 25. NOVEMBER

Litt vemodig å forlate Nepal og de vi er blitt så glade i, men tror nok at alle ser frem til å komme hjem igjen. Rolige økter i Thamel i dag, før de busset til flyplassen i ett evig kaos av trafikk i Kathmandu. De er i lufta nå på vei til Doha. Ta godt imot alle i morgen! Selv takker jeg alle og enhver, som var med på turen. Takker Gutta og alle dagbok-lesere for interesse og for all jobb der hjemme av Jarle. Takk også til Elin der hjemme, som stadig gir meg lov til å dra på tur igjen og igjen. Da avsluttes herved dagboken!

x20161118 162228

På toppen av Lobuche East (Foto: Kari Algrøy)

xDSC00275

(Foto: Henki)

wDSC 0072

Sanu og Mats i EBC. Brefallet i bakgrunnen. (Foto: Ingerid)

wDSC 0075

Selfie, Mats og Ingerid i EBC (Foto: Ingerid)

wIMG 20161125 163427

(Foto: Kari)

wnull

Tak i solnedgang (Foto: Unni)

TORSDAG 24. NOVEMBER

Vel, hva skal man si. Folk er blitt trollbundet/bergtatt av vakre Nepal og folkene, som fyller kartet i dette landet mellom Kina og India. Sightseeing full day og middag m Gutta... i morgen vandrer de fleste gatelangs, mens andre velger rolige Hyatt. Uansett så drar alle, bortsett fra undertegnede, hjem i morgen. Alle har lovet å sende ett favorittbilde til dagboken, så det blir vel bra. Siste ord på dagboken kommer i morgen.

vFullSizeRender-1

Mine to damer (Foto: Ståle)

vimage1

Uten denne gjengen ville ikke turen vært det samme! Fantastisk gjeng! (Foto: Ingvild)

vIMG 2751

Her er Håvard sitt bidrag???  (Foto: Emilie)

vIMG 2825

Den følelsen når du for første gang skal få lov til å ta en dusj etter 2uker og etter 2 uker med lue på❤️  (Foto: Emilie)

vFullSizeRender

(Foto: Reidun)

ONSDAG 23. NOVEMBER

Ble selvsagt ikke noe krøll med flyene i dag, da finværet ikke vil ta en ende. Vi ankom Kathmandu i 2 puljer og vi ble busset rett til hotellet. Litt dusj og stæsj, så dro vi til Kathmandu Guesthouse. For en lunsj! Alt av kylling, chilli, garlicbrød, sauser... herlig snacksmat! Så gjorde folket seg litt kjent med Thamel, så shoppingposene begynner å fylles. Folk er her og der og koser seg. Middag klokken 2000. Ny runde med snackmat: pizza, reker, fisk, kylling, Nan, sauser.... i morgen er det sightseeing og avslutningsmiddag. Plutselig var vi ikke i fjellet lengre. Bilder kommer...

IMG 8009

OK her er gjengen :-)

FullSizeRender

Turen tok virkelig på, ser muligens noe eldre ut, godt vi snart skal hjem. Håvard til høyre har blitt litt grå i håret og gebisset er på ville veier.

IMG 8007

Foto: Henki

qDSC00038

TIRSDAG 22. NOVEMBER

3-4 timer til Lukla. Nå er toppformen inne! Ingerid og Unni ble forført av noen lokale menn og gikk utrolig nok feil, men ble innhentet og ført tilbake av våre lokale Sherpaer. Fremme på Himalaya Lodge ble det fort en øl eller to... vi bestilte alle chicken schizzler og hadde det topp. "40" grader i solsteken. Vi skjemte bort hundene med kylling og sengeplass... dusj med slippers på rommene! Nå er folket på byen og snuser og snoker. De fleste er nok på Starbuck's. Vi har middag klokken 7 og på menyen står Buff (okse) m/chilli, poteter m/chilli og chapati. Etter måltidet blir det seremonielt i form av utdeling av tips, taler og mye moro. Vi er blitt utrolig glade i gutta og i all gleden av å være fremme, er det hele litt vemodig. Sol i 16 dager - har aldri hendt før! I er i Kathmandu før klokken 8 i morgen tidlig. Bilder kommer i kveld. Til Elin fra Haavard: Elsker deg!

- Haavard

En liten ettersleng på dagboken: Det ble en høydare under og etter middagen. Ståle holdt en minneverdig tale, som kommer i bygdebok 18 A i Lukla! Reidun hadde også en vokal hovedrolle i takketalen... Utdeling av tips var veldig verdig og alle fikk klem av alle. Kake ble servert og Ingvild ble inspirert til å fjerne øyenbryn (noe hun ikke gjorde). 0715 er vi i Kathmandu, hvis det ikke er tåke i byen. Shopping folkens. Gled dere til jul, som faktisk bare er en måned unna... god natt!

IMG 7992

Fremme i Lukla. Godt, men litt vemodig.

IMG 7997

Kake fra gutta.

IMG 7998

BT deler opp.

MANDAG 21. NOVEMBER

For en mandag! Startet 0700 fra Pangboche. Fikk solen i Tengboche, så bare gikk vi... Kl. 1100 var vi i Namche! Kaffe Latte, bakevarer, Barber Shop, shopping, pizza og greier. 2,5 timer pause før det bar utfor lia ved Namche og til Monjo. Fantastisk sted! Trebygning på enden, som en "Beerstube". Vi var der noen timer og ble filosofiske... Lukla og avskjedsfest med gutta i morgen.

IMG 7978

Lunsj i Namche. Nam nam beste Pizza i dalen.

IMG 7980

Fremme i Monjo. Og middag meget god stemning og god mat :-)

SØNDAG 20. NOVEMBER

Besøk i Ama Dablam Base Camp:

For en dag! 600 meter opp til verdens vakreste BC! Strålende vær som vanlig og vi var innom ett par ekspedisjoner for å se hvordan det hele er. Vi fikk servert te og snakket med folk, som hadde vært på toppen av verdens vakreste fjell. Yak oksene gikk rundt teltene og beitet og det hele bar preg av fred og harmoni. Deretter brukte vi ett par timer for en bedre lunsj der oppe, før det bar ned til Pangboche igjen. Etter en halvtime på morgen, besøkte vi en venn av Haavard. Kanccha Nuru Sherpa har bodd hele sitt unge liv i Pangboche sammen med sin mor og far og tidvis søsken. Der fikk vi innblikk i hvordan Sherpaene egentlig lever. Ett tøft liv fortsatt... minneverdig. Middag er fortært og alle er gått til sengs. Tidlig start i morgen, vi skal helt ut av Sagarmatha nasjonalpark. 9 timer + med mye ned, men også opp. Slik er Nepal.

IMG 7947

Amadablam BC. Verdens fineste BC.

IMG 7966

Hjemme hos Kancca Nuru Sherpa i Pangboche. En uforglemmelig opplevelse for oss alle. De bøy virkelig på seg selv, for en gjestfrihet.

LØRDAG 19. NOVEMBER

Sjå Ståles fantastiske bilete frå toppstøtet:

IMG 7910

IMG 7920

IMG 7937

IMG 7914

Jorun, Bjørn Terje og jeg hadde en natt i Pheriche og har nå hatt en natt i Pangboche. Formen er fin på alle tre. Jorun og jeg er friske igjen og har spist spagetti (en seier). Fra lodgen i Pheriche så vi rett på Lobuche East. Hadde heldigvis med kikkert, og kunne følge en fin perlerad av små prikker på vei mot toppen rett før kl 9! Norbu, som bare er 19 år, har fulgt oss hit til Pangboche, det har gått veldig bra, han ordner alt! Synd å ødelegge toppstøt for ham... Venter resten av gjengen hit iløpet av et par timer.

Flott tur, bra opplegg og fantastiske sherpaer!

Mvh Ingerid

FREDAG 18. NOVEMBER

Alle på toppen!! På ei litt dårleg satellittelefonlinje frå Himalaya kunne Haavard fortella den gledelege nyheita at alle står på toppen no kl. 04.45 norsk tid. Dei har hatt perfekte forhold, ingen vind og ikkje altfor kaldt. Dei brukte kun 6 timar opp dersom eg forsto han riktig. Snøen var fin å gå på, ikkje is slik det var på turen me hadde til det samme fjellet i mars i år. Dei sit akkurat no og nyt den utrulege utsikta over verdas tak, men vil i løpet av kort tid starta turen ned att. Dette var strålande nyheiter tidleg ein fredag morgon! Detaljar kjem sikkert seinare i dag og me får forhåpentlegvis sendt over eit bilete i løpet av dagen også.

- Jarle

TORSDAG 17. NOVEMBER

Haavard melder om at gjengen no er i High Camp (5200m), klare for nattas toppstøtpå Lobuche East. Dei sit no i telta og slappar av og nyter den fantastiske utsikta før kraftanstrengelsen i morgon tidleg. Toppleiren på dette fjellet ligg ved eit lite fjellvatn langt oppe i fjellsida, med utsikt mot blant anna Ama Dablam, "verdas vakraste fjell". Omgivelsane er så rå at det nesten er vanskeleg å beskrive med ord, og bak telta ruvar altså fjellet dei skal bestige i natt. Frode måtte dessverre avbryte turen i går pga. helsemessige utfordringar, og Bjørn Terje, Jorun og Ingerid har valgt å ikkje bli med på toppstøtet i natt og er no i Dingboche der dei slappar av og hentar seg inn igjen. Khumbudalen er kjent for at det er lett å få luftvegsproblem, den kalde og tørre lufta er ei utfordring for kroppen. Men det er ei stor gruppe som i kveld gjer dei siste forberedelsane. Sammen med våre utruleg dyktige og erfarne klatresherpaer startar dei ca. kl. 03 i natt. Dei forventar å bruke 6-8 timar til topps, og det går ein del timarned att også. Så ikje forvent oppdatering før litt ut på dagen. Eg oppdaterer i alle fall så fort eg høyrer frå dei.

everest 08

Ama Dablam, kjent som "verdas vakraste fjell"

Nepal-Mars-2016-14

Kveldstemning utanfor telta i High Camp

Nepal Mars 2016 12

Vår fantastiske sherpa-gjeng med kokk og "altmogelegmann" Buddhi i midten. Buddhi smiler og ler - alltid - han har aldri ein dårleg dag... (Foto frå tidlegare turar: Knut Horvei og Jarle Trå)

ONSDAG 16. NOVEMBER

Tidlig start for halve gjengen. På toppen av Kala Patar da solen kom! Ingen vind! Odd Inge vartet opp med varm te på toppen. For en utsikt! De med taktiske motiver ventet nede. Frokost for alle nå. Lobuche etterpå for øving med klatreutstyr. Sol!  Haavard hilser til Elin, Felix og Ruben. Om en uke er vi i dusjen i Kathmandu.

IMG 7820

IMG 7829

IMG 7881

Foto over: Ståle Ravem

Everest dag15 copy

Utsikta frå Kala Pattar, Everest til venstre, Nuptse til høgre. (Foto frå ein tidlegare tur: Jarle Trå)

TYSDAG 15. NOVEMBER

Ny dag i paradis. Mange begynner å kjenne det nå, men vi prøver å justere oss. Tungt opp til Gorak Shep, men vi tok det rolig. Lunsj der. Så gikk vi inn til BC. Nydelig innover... men blytungt. Er tilbake i Lodge nå. Tar opptelling i kveld etter middag angående Kala Patar i morgen.

Everest dag19 copy

I  dag var dei og besøkte Everest Base Camp. I april-mai er det yrande liv her av ekspedisjonar som skal prøva seg på verdas høgaste fjell. Rett over Base Camp ligg det berykta isfallet som har tatt så mange liv gjennom tidene. Her ligg dei lange samanknytta stigane som sherpaene setter opp over bresprekkene slik at vestlege klatrarar skal kunne ta seg fram relativt trygt (Foto frå ein tidlegare tur: Jarle Trå)

MANDAG 14. NOVEMBER

Haavard melder i dag via satelitt-telefon at dei har hatt ein strålande dag frå Dingbouche til Lobuche. Dei er no rett under toppen dei skal klatre om nokre dagar - Lobuche East. Frå Lobuche er den voldsom og nesten skremmande... Men det er gode forhold har Haavard fått vita, gode snøforhold og lite is. Uansett skal dei no først inn til Everest Base Camp og Kala Pattar før dei går ned igjen dalen for å forsøka seg på denne store toppen. Kala Pattar er kjent for å ha verdas flottaste utsikt - rett mot sjølvaste Mt. Everest - også kjent som Sagarmatha (på Nepalsk) eller Chomolungma (på Tibetansk).

- Jarle

IMG 7810

Foto: Ståle Ravem

SUNDAG 13. NOVEMBER

Nok en fantstisk dag. Lett terreng inn til Chhukong. Det ble tid til litt buldring.

IMG 7793

IMG 7795

IMG 7798

LØRDAG 12. NOVEMBER

Nok en fantastisk dag, turen gikk til Nangkar 5080m. 360 graders overveldende utsikt og en flott turgjeng. Og vi har hatt gleden av å beskue det flotte fjellet som venter hele dagen. "Lytt til erfarne fjellfolk" får en ekstra dimensjon når vi får anledning til å høre om de fantastiske bestigninger som våre guider har på samvittigheten. Det er bare å glede seg til neste dag.

IMG 7781

FREDAG 11. NOVEMBER

Blå himmel igjen! Everest, Lhotse..Ama Dablam... alle så vakre og høye. Alle hadde en flott natt og var i form. Etter å ha krysset elva mot Pangboche, så vi 12-13 fjellgeiter (Shar). Nydelige dyr! Vi måtte ty til avkledning og smøring av hud, da været fortsatt er fantastisk! Å gikk vi rolig til Pang og fikk Ama på nært hold. Vi gikk videre til Sonam for lunsj. Den varte og varte og Mads fikk slengt følgende til en trøndergruppe som passerte; "Heia Brann!". Herlig. Vi tuslet videre til Dingboche. På veien så vi fjellet vårt Loboche East for første gang! Magisk! Nye fjell dukket også opp; Makalu, Island peak, Cholotse... Fikk satt fra oss pikkpakk på lodgen og gikk en nydelig rusletur opp til Stupa over landsbyen. Alle virker fredhe, bare noe småplukk. I morgen venter en topp på 5000 meter! Vi prøver å sende bilde fra i dag med Lobuche i bakgrunnen!

- Ingvild

IMG 7754

TORSDAG 10. NOVEMBER

Nok en nydelig dag uten skyer! Gjengen er i kjempeform og vi storkoser oss. Fikk nærkontakt med 3 ørner i dag-stort. Kjempelunsj ved elveleiet, før monsterbakken. Fremme i lodge nå. Mange folk i år. Mange toppet Ama Dablam i går. Ett par bare i dag, så sesongen begynner å gå på hell. Alt etter jordskjelvet her i dalen er bygd opp igjen. Yak og Nak og Himalayatopper kledd i hvitt, gir mang en mulighet for billedmotiver... Dingboche i morgen. Vi prøver så godt vi kan for ikke bli solbrente!

ONSDAG 9. NOVEMBER

Vi startet dagen med en god yak frokost før akklimatiseringstur opp bakkene til Everest Montain View på nesten 3900 m. Utsikten var helt fantastisk, Lukla hvor vi startet i ene enden av dalen og Everst og Lohtse i andre enden, for ikke å snakke om "verden vakreste" Ama Dablam rett imot. Der kunne vi også se flere klatrere godt i gang med toppstøt.

Fokus på høydetilvenning i dag med gode og tydelige instrukser fra Håvard, drikke, puste og ta det med ro. Alle tåler høyden godt så langt selv om det merkes godt i motbakkene at vi ikke er på havnivå.

Tilbake i Namche tidlig på ettermiddagen for pizzalunch. Deretter en hærlig varm dusj på lodgen.

Nå er vi klar for nye høyder ?

- Odd Inge

image1

TYSDAG 8. NOVEMBER

I dag har vi trasket og gått fra Phakding 2600 moh til Namche Bazar 3440. Haavard har passet godt på oss alle slik at vi har gått i sakte tempo hele veien. Vi har gått over mange hengebroer og testet høydeskrekken, og møtt mange esler og nakku. Vi er mektig imponert over alle bærerene som trasker med tung last på ryggen med bærestropp på hodet opp disse bakkene. Vi fikk også vårt første møtet med the one and only Mount Everest.

- Kari og Emilie

MANDAG 7. NOVEMBER

Vekking 04:00 og vi dro til flyplassen 05:00. Alt gikk etter planen. Fantastisk utsikt til Himalaya, ikke en sky i hele dag! Brukte god tid inn til Phakding. Mye latter og moro i gjengen. Tok en tur opp til klosteret i ettermiddag. Bygd opp igjen etter jordskjelvet i fjor. Har hatt en runde for å markedsføre oss selv, navnene sitter snart... Middag snart før blabla og en tidlig kveld.

everest 03

Den verdsberømte flyplassen i Lukla.  Ja, det er eit stup du ser der framme ved enden av rullebanen - og ja, den hellar kraftig nedover. 12% helling er brattare enn vegen på mange av fjellovergangane i Noreg...

SØNDAG 6. NOVEMBER

Fløyelstur sørøstover. Alle og alt kom frem til Kathmandu. Fikk nydelige rom, tok ut lokale penger, briefet litt og spiste en god middag. Nydelig og klart vær. Folk pakker til den store gullmedaljen. Litt slitne, men gleder oss til wake-up 04:00! I morgen tidlig er vi inne ved foten av Himalaya! God og spent stemning! Dagbok kommer tirsdag fra Namche. Nyt vinteren folkens, vi drøyer han litt...

- Haavard

HIMALAYA - ALLE FJELLKJEDERS MOR!

På lørdag startar haustens store Himalaya-tur. Ein stor gjeng skal vandra inn Khumbudalen og blant anna besøke Everest Base Camp og det fantastiske utsiktspunktet Kala Pattar. Men høgdepunktet på turen er bestigninga av det 6119 meter høge Lobuche East. Eit fjell der du verkeleg får føla litt på kva Himalaya-klatring er. Våre dyktige sherpaer - saman med turledar Haavard Gjerdset - ledar gjengen til topps over dei bratte flankane, der sikring og klatring på faste tau er heilt naudsynt for å nå toppen.

Kari T, Bjørn Terje, Jorun, Frode, Henki, Ingerid, Mads, Ingvild, Odd Inge, Reidun, Ståle, Emilie, Kari A, Unni og Steinar har gleda seg lenge til den spektakulære bestigninga av "Everests nabo" - men møtet med kulturen og menneska i dei dramatiske dalane i Himalaya vil heilt sikkert gjera like mykje inntrykk som naturen.

På denne sida kan du følga med kva som skjer på turen. Deltakarane sender meg oppdateringar og forhåpentlegvis bilete undervegs på turen.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her.

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka.

Bilete frå tidlegare turar (Foto: Knut Horvei, Brynjulv Eide og Jarle Trå)