DAGBOK ELBRUS 24. JUNI - 5. JULI 2015

(Foto: Mats Svensson)

LØRDAG 4. JULI

"Den store pengejakten"

Vi hadde en utrolig hyggelig aften i går, som når sant skal sies, strakte seg ut i de små timer.
Alle møtte friske og raske til frokost rundt kl 08:00, og samtalen dreide seg stort sett om en ting, nemlig penger. Eller rettere sagt, mangel på penger! To minibanker i Cheget, begge tomme for penger. Veldig få steder, det vil si de aller færreste tar kort, cash is king! Maxim tok affære og snuste opp en minibank, med penger, noen kilometer unna. Alle inn i maxi taxi og ut på pengejakt.
Da lommebøkene endelig hadde fått litt innhold igjen kunne vi senke skuldrene og nyte den siste dagen i Cheget.
Noen valgte fjelltur mens andre tok det mer med ro, inkl. shopping av bursdagspresang til Maxime. Han får tykke gode dunvotter til sine neste turer i fjellet.

I kveld blir det igjen russisk sauna før vi runder av det hele under en god middag sammen med våre guider.
En fantastisk tur nærmer seg definitivt slutten, og det er vedmodig å skulle ta farvel. Trist å ta farvel med Maxim og Haavard, og trist å tenke på at gruppen vår splittes på Gardermoen i morgen kveld. Takk og lov for Facebook :-)
For en fantastisk opplevelse vi har hatt, vi har minner som vil sitte resten av livet. Vi er ydmyke og takknemlige for alt vi har fått med oss på denne turen.
Takk for oss her på bloggen, takk til dere alle som har fulgt oss og heiet oss fram med alle hilsener på gjesteboken.

- Hilsen Liv Marit og Inger Lise

(Foto: Inger Lise Tangen)

FREDAG 3. JULI

Vi våknet opp til en fantastisk dag med strålende sol. Som vanlig hadde vi felles frokost og vi planla dagen, som ble minneverdig fra de første minuttene vi satte føttene utenfor hotellet. Vi er som dere vet veldig glad i å gå i fjellet, så hva passer bedre enn enn tur på Mount Cheget. Noen valgte apostlenes hester opp til 2700 moh, mens andre valgte en eksentrisk sak av en stolheis. Vi samlet oss på cafeen og nøt kald drikke mens vi nøt synet av Elbrus som badet i sol. Vi kunne studere hele ruten vår på avstand med søt smak av suksess etter vellykket toppstøt dagen før!‎ FOR et deilig syn i stekende sol! Ruten opp til Mount Cheget bød på en fantastisk flora med lokale varianter av orkideer og rhododendron omkranset av grønne daler og høye snødekte fjell. Vakkert!

Et par særdeles spreke sjeler gikk helt opp til 3100 moh mens resten av gjengen tok den tidligere omtalte stolheisen til topps. Her ble bildet av utrolig spreke menn og kvinner i sin beste ‎alder tatt med Elbrus som bakgrunn.

Vel nede igjen i Cheget, fant vi en utrolig ‎ koselig cafe med en fiskedam hvor ørreten kunne fiskes av den enkelte for så og serveres grillet til lunsj. Mats stod for fisking av fire ørret vi alle fikk nyte godt av sammen med andre grillede herligheter som kylling, biff og lam. Det må også sies at fra vi ankom dette vakre lunsjstedet, klarte vi å innta kald drikke, fiske samt gjøre våre bestillinger. Så viste det seg at grillen ville bruke lang tid på oppvarming, så hele gjengen gikk til Crystal Hotel og sjekket ut, slepte bagene over til Povorot Hotel for så å returnere til lunsj stedet. En slags "gående" lunsj hvor apetitten ble skjerpet til det ytterste.

Så var det klart for et nytt russisk badsturituale med lett pisking fra vår lokale russiske guide Maxime. Det var deilig å rense kroppen helt for Diesel Hut rester.

I kveld har vi hatt en koselig middag og akkurat nå er vi samlet på rom 305 for videre feiring av toppstøtet og nye vennskapsbånd. Mange planlegger nye turer sammen.

- Hilsen Inger- Lise og Liv Marit

TORSDAG 2. JULI (KVELD)

Vi våknet klokken 03 etter nok en dårlig natt søvn på Diesel Hut. Vi fikk havregrøt til frokost som ga et godt grunnlag for toppstøtet. Nistepakkene våre bestod av 3 ulike typer sjokolader som skulle sikre energibehovet gjennom dagen.

Natten var stjerneklar med fullmåne som lyste opp Kaukasusfjellene i all sin prakt. Hodelykter var ikke nødvendig denne natten!

Turen starter veldig bratt og vi brukte stegjern allerede fra start. Etter Sadelen, området mellom øst og vesttoppen, var det frem med isøksen og sikring med tau - nå fikk vi kjørt oss! Vinden tiltok til 55 km/t, noe som gav en windchillfaktor på -18. Det var ikke lett å holde seg på beina i de isete fjellsidene!

Vi nådde toppen ca kl 10 og fikk alle god klem av Haavard som var godt fornøyd med oss og vi med han! Haavard løp frem og tilbake og passet på oss. Den russiske guiden Maxime var heller aldri langt unna hvis vi trengte hjelp til noe. På toppen ble det tatt bilder, men ikke med mobil så vi legger ut bilder når vi kommer hjem.

Vel nede igjen på Diesel var Haavard så elskverdig å gi oss en halvtime til å spise samt å pakke alle sakene våre, hvilket førte til full panikk på jenterommet. Det er ikke mulig :-)

Ettermiddagen har gått med til å frakte folk og bagasje ned igjen til Cheget hvor vi fikk en etterlengtet dusj og hvor vi nå koser oss med felles middag. Liv er nå gjenforent med gjengen.

Takk igjen for de utrolig mange og flotte hilsninger vi har fått på turen!

- Hilsen Anne, Inger-Lise og Liv Marit

(Foto: Anne Vikne Hellevang)

TORSDAG 2. JULI (FORMIDDAG)

Alle på toppen!
Kort melding frå Haavard tikka inn kl. 12:35: "Alle på toppen! Sol og vind. Diesel nå. Cheget. Dagbok i kveld".
Gjengen er sikkert slitne nå etter eit toppstøt som varte i rundt 9 timar totalt. Men ein fantastisk innsats frå alle - at alle i ei så stor gruppe kjem på toppen kan ein ikkje rekne med på forhånd... I kveld blir det sikkert kjempefeiring i Cheget. Fortjent!
(reknar med å få fleire detaljar om toppstøtet seinare)
- Jarle

ONSDAG 1. JULI

Endelig kom solen og blå himmel og for første gang i fjellet har vi sett hvor vi skal, nemlig til toppen av Elbrus :-) Vi har trent oss på utglidning med isøks i tilfelle vi går på trynet eller på rompa oppe i sadelen. Etter en intensiv treningsøkt tok vi en tur ned til the Barrels og "utecafeen" der. Vi koste oss i solen med kaffe og te, mens vi betraktet Elbrus på ærbødig avstand. Alle, med unntak av de to yngste nordmennene, gikk alle de seige høydemetrene tilbake mens de tok snøscooter taxi tilbake til Diesel Hut. (Det betalte de dyrt for) . På Diesel Hut vanket det nok en god suppelunsj før fin briefing for nattens toppstøt av guidene Haavard og Maxim. Nå er vi alle klare for nattens toppstøt. Været meldes å bli godt og vekkerklokken er stilt på 03:00. Bare så det er sagt så har vi proppet oss med vanvittig god middag bestående av T-Bone steak. En utrolig luksus på 4050 moh. Ønsk oss lykke til!
- Hilsen Inger-Lise, Liv Marit og Anne

TYSDAG 30. JUNI

Idag var vi allerede avgårde i 8 tiden og målet var å nå minst 4700m. Til tross for mye vind klarte vi å komme opp på 4900m. Vi brukte 4 timer på ca 850 høydemeter. Fjellet er utrolig bratt så vi går sikk sakk i sakte tempo. Det er en god del snø så det er spesielt tungt for Haavard som går først. Turen ned igjen til Diesel Hut tok ca en time, ny rekord i følge Haavard :)

Ettermiddagen gikk med til å soving (de fleste har ikke sovet så godt inatt), lesing og jakt etter alternative dosteder hvor du slipper å få ditt fornødne i retur pga spesielle vindforhold. Se bilde nedenfor så skjønner dere hvorfor. Haavard har vært i høyden i flere uker og måtte få ut litt ekstra energi og tok en tur ned til Barrels på 3800m.

Formen i gruppeN er ikveld god bortsett fra Nina som er blitt veldig forkjølet. På morgenen idag slet noen med kvalme og liten matlyst og noen har kjent litt på hodeverk.

Inger Lise vil sende en hilsen til barna og en spesiell hilsen til onkel Svein som hun ver følger godt med.
Liv Marit hilser til alle og vil informere om at SIM kortet er sperret, men ellers har hun det bra.
Resten av gjengen hilser til familie og venner og takker for hilsener i gjesteboken.

- Hilsen Liv Marit, Tor, Bjørn Ove, Ove og Anne

Luftig toalett... (Foto: Anne Vikne Hellevang)

MANDAG 29. JUNI

Idag har vi flyttet oss opp til Diesel Hut på 4050m og dette blir basen frem til toppstøtet.

Det har vært et utrolig skiftende vær siste døgn. Fra måneskinn i går kveld, kraftig regn og torden i natt og opplett frem til lunch. Det går faktisk rykter om at en VIP gruppe med flere russiske regjeringsmedlemmer ble reddet ned fra Sadelen i går kveld. De hadde gått seg vill i uværet og guiden hadde fått frostskader. Det er samme guide som var tiltenkt oss så nå jobbes det med å finne en ny til oss.

Etter lunch begynte det å hagle og blåse kraftig. Planen var å gå opp til 4300m, men pga at det i tillegg begynte å lyne og tordne måtte vi snu på 4230m.

Tilbake på Diesel har vi fått installert oss med liggeunderlag og sovepose. Gutta på sovesal og jentene i eget rom. Vi håper vi får sove.....

Formen i gruppen er veldig bra og idag merker vi veldig lite til høyden. Alle henger fortsatt med, men Liv har valgt å avbryte. Hun ble fulgt av Haavard (ansvarsfull kar) ned til Cheget i går kveld og skal kose seg med mindre turer der til gjengen er samlet igjen.

Legger ved noen bilder idag også så får dere et inntrykk av hvordan vi har det.

Hilsen dagens store redaksjon;
Bjørn Ove, Ove, Tor, Erik og Anne.

SØNDAG 28. JUNI

Vi har tilbrakt natten på Cheaper Azau som ligger på 3050m. Mange av oss har ikke sovet så godt og det har nok med uvant høyde og litt spenning å gjøre. Etter havregrøt og pannekaker til frokost var vi likevel klar for nye høydemeter.

Nok en gang er vi veldig heldig med været og etter mye regn i natt startet vi i fin sol. Dagens fokus har vært å prøve "monsterskoene' på snø og det fungerte helt utmerket. Alle er positivt overrasket over hvor godt de fungerer. Til og med Steinar som kjører antikkmodellen i plastik er fornøyd. Og tanken på at han har kjøpt dem på finn for 500 kroner gjør han enda mer fornøyd! Vi andre som har svidd av tusenvis av kroner tar sikte på å gi han litt kamp på toppstøtet.

Idag var målet Diesel Hut som ligger på 4050m. Vi har altså besteget 1000m og det har gått fint selv om vi fikk kjørt oss godt de siste 100 høydemetrene. Da kom nemlig uværet med vind, snø, lyn og whiteout. 5 av oss fikk faktisk elektrisk støt i hodet etter at lynet slo ned like ved. Det gikk helt fint, men å kjenne at det knitrer i hodet på deg er ikke akkurat behagelig i 4000m høyde. Vi var kjapp inn i hytten for å si det sånn. På Diesel fikk vi i oss mat og drikke og sett litt på forholdene som venter oss fra morgendagens overnatting . I følge Haavard er det fullt mulig å gjøre det hjemmekoselig der oppe, men vi er skeptisk. Hva det ender med får vi komme tilbake til, men vi må innrømme at det er lite fristende å tilbringe mer tid der enn nødvendig.

Vel nede igjen på 3050m må vi vel si at vi nå begynner å merke høyden.
Vi er faktisk oppe i det som defineres som 'stor høyde" nå (3500-5300). Her er det vanlig å merke trykkforskjeller i pannen, lett hodepine, småkvalm, gjesping og litt gisping etter luft om natten. Noen har merket lett til dette, uten at det er noe problem enda.

Idag legger vi ved bilde av sofaen som ble omtalt i går, de feite ' monsterskoene ' våre og kanskje noen flere hvis vi klarer.

Vi avslutter dagens status med dikt av Olav H Hauge;

Da e langt å gå
Og da e mange bratte bakker enno
Men da e me so går
Og me gjer oss ikkje!

- Hilsen Anne og Mads

(Foto: Maxim)

LØRDAG 27. JUNI

Dagen i dag startet bra, alle er i super form og etter en god frokost er vi veldig klare for det resten av dagen måtte by på! Etter frokost stod ny forflytning av folk og utstyr for tur. Vi lastet bagger og sekker inn i minibusser, og etter en stopp for å kjøpe vann dro vi opp til gondolbanen som skulle ta oss opp i samme høyde som vi gikk til i går. Vel oppe med banen ble hele gjengen innlosjert i hytta vi skal bo på i to netter, Cheaper Azau, før vi igjen tok sekker og staver med oss ut for å gå dagens aklimatiseringstur. På vei opp til Mir Station (3500 moh som defineres som relativt stor høyde) var vi heldige og fikk godt vær, ikke sol, men opphold og nesten ikke vind. Vi oppholdt oss her en times tid for best mulig aklimatisering. Så kom regnet igjen, og da i " bøtter og spann! " Vi kom oss etter hvert under tak, mens noen i gruppen var mere for seg enn andre og klarte å finne et sted med både musikk og servering! (Les: after ski disco hvor karene ringte for å be om avløsning). Vi har jo flaks og for oss er det en selvfølge at regnet stopper når vi begynner på veien ned igjen :-) Vi bruker all vår kollektive gode karma på at det selvfølgelig fortsetter på denne måten. Turen ned gikk kjapt og med kaffe på terrassen og en god dusj, sitter vi nå foran peisen, i sølvmetallik skaisofa med innslag av Swarovskisteiner og koser oss i påvente av nok en god middag. Bildedokumentasjon av sofaen kommer i morgen. Det er bare å vente i spenning. Vi takker for alle hilsner ( hint hint) på dagboken. Det varmer kalde hjerter i høyden. Haavard hilser til sin kjære Felix og Liv til sin kjære Aron.
- Hilsen Inger-Lise, Liv Marit og Anne

FREDAG 26. JUNI

Vi ankom ikke Cheget før i 1 tiden i natt fordi det skjedde noe uforutsett på veien..... På denne 4 timers turen ble det nemlig full stopp etter 3 timer. Det var bekende mørkt og kun lys fra bilene som stod stille eller prøvde å snu. Vår lokale guide Maxim gikk ut og fikk tak i en russisk politimann, type kraftkar på 100-150kg. Det viste seg at det akkurat var gått et jordras og veien var borte! Etter mye venting og hard jobbing av Maxim, fikk vi tak i en gammel militær lastebil Det fantes nemlig en "kyravei" som vi kunne prøve oss på. Gjengen forlot minibussen og bager ble lempet ombord i lastebilen, nøye overvåket av bevæpnet russisk politi i pansrede biler. Etter en times tid hvor vi bl.a. hadde krysset en elv og fått "halve" trær inn på lasteplanet var vi på plass i lodgen hvor vi fikk god middag før vi krøp til køys. En spesiell opplevelse, men alt gikk fint og vi var veldig fornøyd!

I dag har vært en fantastisk dag. Haavard briefet oss ved frokosten og hadde fokus på bekledning, vanninntak og unngå brå bevegelser. Vi startet ca kl 10 i regnvær, men etter en time kom solen og vi koste oss oppover dalen. Vi nådde 3150 meter som var planen.

Vel nede igjen ble det badstue for noen av oss. Maxim foretok lett pisking med bjørkegrener og serverte grønn te. Øvrige detaljer kan vi komme tilbake til, men dette gjorde godt.

Stemningen er på topp og alle i fin form. Mads fikk litt kjeft for å ha gått for fort, men i morgen skal han skjerpe seg.
Nå er vi klar for middag !

- Liv Marit og Anne

TORSDAG 25. JUNI

Gjengen ankom Moskva i går kveld. Det gjorde dessverre ikkje tre av bagane, men så vidt dei har blitt forklart vart dei direkte vidaresendt til Mineralnye Vody, så forhåpentlegvis er dei på flyplassen når dei kjem dit i kveld. I dag har dei hatt ein spennande sightseeing i Russlands hovedstad Moskva. Den røde plass og Kreml er blant dei imponerande attraksjonane ein berre må få med seg når ein er i Moskva. Haavard skriver at det er ein kjempefin gjeng, så dette blir heilt sikkert ein kanonbra tur. Seint i kveld ankjem dei Cheget og er klar for den første akklimatiseringsturen i Kaukasus-fjella morgon.
- Jarle

STOR GRUPPE KLAR FOR EUROPAS HØGASTE FJELL!

Liv Marit, Inger Lise, Erik, Ole-Johann, Ove, Steinar, Mats, Anders, Bjørn Ove, Tor, Nina, Tone, Liv, Anne og Ben Roger har gleda seg i månadsvis til den store Kaukasus-turen. Den omstendelege visumprosessen er no i boks og alt er klart for det russiske eventyret.

Haavard ledar også denne turen, hans andre Elbrus-gruppe i sommar. Sammen med vår russiske hovedguide Maxim sørger han for at gruppa kjem på toppen av eit av verdas sju såkalla Seven Summits - forhåpentlegvis... Elbrus har vore herja av vinterleg vær i det siste, men no satsar me på at det snur og at alle naturkreftene står på vår gruppe si side.

På onsdag drar dei frå Norge - følg med her framover for oppdateringar frå turen.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her.

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka

Bilete frå tidlegare turar (Foto: Marius Slagsvold, Knut Horvei, Brynjulv Eide og Jarle Trå)